Ilmailun ja merenkulun radioviestintä ja -navigointi saavat erityisen suojan radiohäiriöiltä

Ilmailu - Merenkulku - 19.09.2017

Ilmailun ja merenkulun radioviestinnän hätäkanavat, liikenteenohjaus ja radionavigointi ovat turvallisuusradioviestintää, samoin viranomaisverkko eli VIRVE. Nämä järjestelmät saavat erityisen suojan ulkopuolisilta radiohäiriöiltä.

Radiohäiriö syntyy, kun ulkopuolinen lähete vaarantaa turvallisuusradioviestinnän tai muulla tavalla vakavasti heikentää, estää tai toistuvasti keskeyttää radioviestintää tai radionavigointia.

Viestintävirasto suunnittelee ja valvoo radiotaajuuksien käyttöä. Tavoitteena on varmistaa radiolaitteiden häiriötön ja luotettava käyttö. Radiojärjestelmät ovat alttiita ulkopuolisille, yleensä tahattomasti aiheutuneille radiohäiriöille, siksi Viestintävirasto myös selvittää ja poistaa radiohäiriöitä.

Viestintävirasto selvittää radiohäiriöepäilyt

Ilmoitukset Viestintävirastolle merenkulun radiohäiriöepäilyistä tulevat yleensä merivartiostolta tai Liikenneviraston alusliikennepalveluista (VTS-keskus). Ilmailun radiohäiriöepäilystä ilmoittaa useimmiten Finavia. Viestintävirasto selvittää tilanteet yhteistyössä taajuuksien käyttäjien kanssa. Tarvittaessa häiriötä selvitetään kenttämittauksilla, käytännössä mittausajoneuvon laitteistolla ja kannettavalla kalustolla. Jos signaaleja täytyy mitata ilmasta tai mereltä, Viestintävirasto voi saada virka-apua muilta viranomaisilta.

Tyypilliset merenkulun radiohäiriöt ilmenevät puhekanavilla ja johtuvat useimmiten radiolähettimen vikatilanteesta tai juuttuneesta painikkeesta. Tällöin yksi laite lähettää koko ajan ja häiritsee muiden radioviestintää. Toinen tyypillinen ja harmillinen radiohäiriön lähde hätätaajuuksilla on käytöstä poistettu hätälähetin, josta ei ole poistettu virtalähdettä. Kun hätälähetin kastuu, se lähettää hätäsignaalia ilmailun hätätaajuudella ja estää muun liikenteen. Hätälähettimen virtalähde pitääkin poistaa laitteesta heti, kun se poistetaan käytöstä. Kriittisiä häiriöitä voivat aiheuttaa myös Euroopan ulkopuolelta ostetut laitteet, jotka toimivat väärällä taajuudella. Suomessa saa käyttää vain eurooppalaiset vaatimukset täyttäviä radiolaitteita.

Viestintäviraston selvittämistä radiohäiriöistä lähes kaikki johtuvat laitevioista, vahingosta tai tietämättömyydestä. Tahallinen häirintä on Suomessa onneksi harvinaista.

Etenkin kriittisissä toiminnoissa on tärkeä ymmärtää radioliikenteen haavoittuvuus ja luotettavuus. Navigoinnissa ei pidä luottaa pelkkään satelliittinavigointiin. Puhe- sekä datakanavillekin pitäisi olla varajärjestelyt ilmailun ja merenkulun turvallisuuden varmistamiseksi.


Lisätietoja:
Heidi Himmanen Viestintävirasto, heidi.himmanen(at)viestintavirasto.fi