Vuosi oppimiselle ja tekemiselle

Yleistä - 05.02.2018

Niin, niin sieltä puhelimesta kuului: tervetuloa Trafiin! Reilu kuukausi sitten aloitin Trafin viestintäjohtajana ja vuoden tehtäväkierto edessä. Olen innoissani: uusia asioita ja uusia tapoja tehdä työtä – mutta mikä tärkeintä, uusia ihmisiä, ajatuksia ja näkökulmia.

Olen ollut aina viestinnän parissa töissä. Menneessä maailmassani on viestinnän tehtäviä pankki- ja urheilutoimialoilta ja telealalta. Liikenteen pariin hyppäsin reilu kymmen vuotta sitten, kun aloitin viestijänä tuolloisessa Luotsausliikelaitoksessa. Sieltä siirryin toimialaperheen sisällä liikenne- ja viestintäministeriöön. Ja nyt siis tulevan vuoden Trafissa.

Viestinnässä on se hienous, että toiminnan ydin pysyy, mutta keinot ja välineet muuttuvat ja kehittyvät. Viestintä on palvelua ja vaikuttamista. Palvelua työkavereille, asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja kansalaisille. Palveltavia on monia, parhaassa tapauksessa koko maailma.

Viestintä on myös mitä suurimmissa määrin vaikuttamista. Vaikka me viestijät emme framilla olisikaan, olemme taustalla edistämässä ja vaikuttamassa. Vaikutamme siihen miten viestiä välitetään, jotta se puhuttelisi oikeita kohderyhmiä ja saavuttaisi heidät oikea-aikaisesti.

Olen ollut kuukauden Trafissa ja huomannut mikä mahdollisuus tämä on viestijälle. Päivittäisten viestittävien asioiden pinnan alla vaikuttavat trendit ja ilmiöt, joista trafilaiset ammattilaiset puhuvat kotimaisilla ja kansainvälisillä foorumeilla. Mietitäänpä: liikenteen turvallisuus, automaatio, liikenteen palvelut ja palveluistuminen, ympäristövaikutukset. Lista voisi olla pidempikin. Tällä tavalla ymmärtäen viestintä on myös vuorovaikutusta, ajatusten vaihtoa ja ratkaisujen hakemista parempaa huomista varten.

Lyhyt tarina viestinnästä, sillä viesteillä on merkitystä - miten ne kerrotaan ja miten ne ymmärretään:

Kolmisenkymmentä vuotta sitten ajoimme autolla Keskuskatua. Kopsautin otsan ikkunaan ja käskin pysäköidä hetkeksi, sillä halusin käväistä pikaisesti kaupassa. Kadulla kyltti kehotti minua käymään peremmälle, kaupassa oli meneillään ”100 % villa-ale”. Kaveri etupenkillä kysyi lakonisesti: Ajattelitko edes käydä kassan kautta?

Tarina kertoo myös sen, että viestintä on mitä suurimmissa määrin yhteistyötä, ryhmässä on enemmän ymmärrystä kuin yksilöissä.

 

Marjo Jäppinen
viestintäjohtaja

puh. 029 5345 302, Twitterissä @MJappi